Köpvillkor

Nedan hittar ni villkoren för handel med oss (Nordhaus AB,559206-4652, nedan Nordhaus).

Allmänt

Nordhaus AB, org. nr. 559206-4652, Lundavägen 56, 212 25 Malmö, Sverige (”Nordhaus”) är det företag som tillhandahåller www.nordhaus.se, hädanefter kallad ”hemsidan”. Med orden ”vi, våra, vårt och oss” i dessa villkor avses Nordhaus. Följande villkor gäller alla beställningar som görs av kunden (hädanefter kallad ”du”) hos oss.

Vill du komma i kontakt med oss rekommenderar vi att du kontaktar vår kundtjänst via e-post [email protected].

Genom att använda hemsidan och/eller göra en beställning, godkänner du att följa villkoren som anges i detta dokument (”villkoren”). Försäkra dig om att du har läst igenom och förstått villkoren innan du gör din beställning.

För att handla av oss behöver du vara 18 år. Har du fyllt 16 år får du handla hos oss om med godkännande av målsman.

Nordhaus reserverar sig för förändringar i sortimentet och har rätt att ta bort varor ur sortimentet innan ett köp har gått igenom. Vi reserverar oss för eventuell slutförsäljning av varor.

Vi förbehåller oss rätten att ändra villkoren efter behov, utan att meddela dig på förhand. De villkor som gäller för dig är den version som finns tillgänglig på hemsidan då du gör din beställning.

Orderbekräftelse

En orderbekräftelse skickas ut via mail när du lagt din beställning. I denna finner du uppgifter om vad du köpt med priser samt eventuellt fraktkostnad . Om något inte stämmer med din beställning eller om ni ej fått någon orderbekräftelse ber vid er att kontakta oss snarast.

Priser

Priserna är i svenska kronor. Moms ingår på alla varor med 25%. Samtliga priser visas inklusive moms på hemsidan. Du betalar alltid det pris som visas när din beställning utförs, om du köpt en vara till ett felaktigt pris meddelas du om detta och du får tillbaka dina pengar.

Garanti

Självklart följer vi konsumentköplagen och reklamationer inom 6 månader från inköpsdatum behandlas enligt denna.

Betalning - Svea Checkout

Nordhaus använder sig av Svea Checkout för betalning. Detta ger dig ett enkelt, flexibelt och tryggt sätt att handla på internet. Ni kan i kassan välja mellan faktura, konto, kort, banköverföring och Swish. Ibland kan ni även välja att betala med någon av Sveas kampanjer som kan variera från tillfälle till tillfälle.

Samtliga fakturor skickas via epost, önskar ni faktura per brev ber vi er att ta kontakt med kundtjänst.

Betalning - Företagsfaktura

Etablerade företag med ett organisationsnummer som föredrar att bli fakturerade för sitt köp med en vanlig 30-dagars företagsfaktura går det att ordna i de flesta fall. Detta alternativ är främst för etablerade företag, kommuner och liknande. Är ni osäkra så går det bra att kontakta kundtjänst före beställning.
Vid beställning med fakturabetalning så ingår du i ett avtal där du förbinder dig att betala den faktura för köpet som skickas i samband med varorna (med e-post som standard). Fakturan skall betalas inom de 30 dagarna. Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift med det belopp som är tillåtet enligt lag, f.n. 60 kr, samt dröjsmålsränta med 2% per månad + gällande referensränta.

För att kvalificera till företagsfaktura skall ett giltigt organisationsnummer anges. Vid fakturabetalning förbehåller vi oss rätten att utföra upplysning om betalningsanmärkningar, för att säkra oss mot oseriösa kunder. Dessa upplysningar påverkar inte er kreditvärdighet på något vis och ni får en kopia hemskickad till er.
För att skydda oss mot bedrägerier och identitetsstölder så förbehåller vi oss rätten att vid fattad misstanke neka betalning mot faktura utan djupare redogörelse.

Samtliga varor förblir vår egendom till dess att full betalning erhållits.

Vid betalning av fakturan så anger ni det OCR-nummer ni finner på fakturan.

För att använda denna betalningsmetod mejlar du din beställning till oss på [email protected] med faktureringsuppgifter, leveransadress och organisationsnummer.

Leverans till privatperson med DHL

Vi använder DHL Service Point för alla leveranser till privatpersoner. Leveranser är kostnadsfria i hela Sverige för beställningar över 399 kr (annars kostar frakt 79 kr) och kommer till ditt närmsta DHL-ombud. Du måste kunna visa upp giltigt legitimation hos ombudet för att hämta ut paketet. Paketet kan spåras på DHL's hemsida och du kommer få en avi på sms eller e-post när paketet anlänt till ombudet. Giltigt leg. måste kunna uppvisas vid uthämtning. 

I nuläget har vi ingen möjlighet att skicka leveranser direkt till din brevlåda. 

Leverans till företag med DHL

Företagspaket kostar 89 kr i hela Sverige och skickas med DHL Paket som levereras direkt till leveransadressen. DHL kör ut försändelsen helgfria vardagar fram till 18.00 och du kommer bli aviserad via sms innan leverans. Vid returfrakt kommer beställaren att debiteras för
frakten (89 kr).

Transportskador

Kontakta oss om ditt paket har skadats på vägen så hjälper vi dig med din reklamation.

Outlösta paket

Efter 14 dagar på ombud returneras ditt paket automatiskt till oss. Om ditt paket inte hämtas ut i tid debiteras du 195 kr för att täcka våra hanteringskostnader.

Ångerrätt

Vi erbjuder 60 dagars ångerrätt som börjar gälla från det att du mottagit din beställning eller en väsentlig del av den. Du har rätt att ångra din beställning utan att ange något skäl för det. Vill du utöva din ångerrätt ska du skicka ett tydligt meddelande till oss ([email protected]) där det klart framgår att du ångrar dig. Om avtalet gäller en specialtillverkad vara (med tryck eller en produkt där ni angivit mått i centimeter - det vill säga där ni valt att anpassa plagget på något sätt) gäller ej ångerrätten.

Du ska återsända varan till oss utan onödigt dröjsmål och senast 14 dagar efter den dag då du meddelat oss om ditt beslut att ångra din beställning. Ångerfristen anses ha iakttagits om du skickar tillbaka varan innan denna fjortondagarsperiod löpt ut.

Nordhaus garanterar en fullständig återbetalning av returvaror under förutsättning att alla varor är i lika gott skick som när du fick de. Detta innebär att varorna inte får ha skadats, nedsmutsats, tvättats, ändrats eller burits (annat än för att prova varan) och att lappar och etiketter är intakta. Om produkten skadas eller försvinner på grund av vårdslöshet förlorar du ångerrätten.

Vi har rätt att vänta med återbetalningen tills vi fått tillbaka varan från dig eller tills du sänt in ett bevis på att du återsänt varan, beroende på vilket som inträffar först.

Du ansvarar för varans skick efter att du mottagit den från oss. Det innebär att du som kund även ansvarar för varan under returtransporten. Vi rekommenderar därför att du paketerar varan väl så att varan inte skadas under transporten till oss. Nordhaus är inte skyldig att ersätta kunden för returvaran om en omfattande transportskada har drabbat returvaran under returtransporten.

Vänligen kontakta oss på [email protected] för att göra en retur eller ångra din beställning.

Retur & reklamation

Om produkten inte motsvarar beskrivning, bilder eller om du på annat sätt är missnöjd med ditt köp har du rätt att reklamera produkten. Börja med att skicka ett mail till [email protected] och beskriv vad som blivit fel, vi kommer tillsammans överens om den bästa lösningen. Det är väldigt viktigt för oss att ni känner er nöjda med ert köp.

Nordhaus erbjuder kostnadsfria returer och byten med fraktsedel som tillhandahålls av vår kundtjänst. Kontakta oss på [email protected] för returer och byten.

Hantering av personuppgifter

Nordhaus AB, orgnr 559206-4652, e-post: [email protected], är personuppgiftsansvarig för de uppgifter du som kund lämnar till oss på hemsidan. Uppgifterna används för att vi ska kunna fullgöra våra åtaganden mot dig, exempel att leverera dina beställning, marknadsföringsaktiviteter och erbjudanden anpassade just för dig. För att lyckas med detta kan dina uppgifter behöva samköras med andra register och lämnas till våra samarbetspartners. Som kund har du alltid rätt att efter skriftlig begäran, få information om vilka personuppgifter som vi har registrerat om dig samt hur dessa används. Du har även rätt att begära att vi rättar eller tar bort felaktiga uppgifter om dig. Du kan också när som helst ta tillbaka ditt samtycke till att få erbjudanden och annan marknadsföring. När du använder chat eller mail kan personuppgifter som t.ex. telefonnummer, för- och efternamn, adress, e-post, IP-nummer som du själv uppger sparas i syfte att kunna söka i historik. Inga uppgifter kommer att säljas vidare till tredje part.

Vi använder även tjänster från tredje parter vilka i vissa fall använder cookies. Bland annat samarbetar vi med följande företag för att förbättra vår marknadsföring: Facebook och Google. Du kan välja att inte acceptera cookies från tredje part genom att följa någon av dessa länkar:
http://www.youronlinechoices.com/se/dina-val
http://www.networkadvertising.org/choices