Guide: Hur man startar en hantverksfirma!

Drömmer du om att starta eget? Nedan följer en komplett guide som steg-för-steg beskriver hur man på bästa sätt startar sin egna hantverksfirma!

Lästid: 13 minuter.

Frågor? Kontakta någon av våra kunniga experter

Intro

Är du en duktig hemmafixare eller jobbar som hantverkare på en firma? Det finns alltid ett stort behov av folk som vill måla om eller renovera i sina hus. Det finns flera fördelar med att vara händig, speciellt om du drömmer om att starta en egen hantverksfirma.

Ett stort plus med att starta eget är att man ofta får chansen att välja vilka uppdrag man vill ta och till vilka priser tjänsterna ska tillhandahållas. Exempelvis kan man arbeta åt privatpersoner eller företag, utföra komplexa projekt eller göra mindre jobb som att måla om ett rum eller installera fönster.

Att fundera på innan du sätter igång

Att vara ivrig med att komma igång är inte fel men att starta eget kräver en plan. Med en konkret strategi slipper man många oförutsedda problem som kan dyka upp. Här är en lista med saker du bör fundera över:

- Starta själv eller med kompanjoner: Sammanställ en lista över dina expertområden som kommer till nytta för verksamheten. Det kan också vara fördelaktigt att gå ihop med en eller flera personer som har kompetenser inom andra områden för att erbjuda mer heltäckande tjänster som blir mer konkurrenskraftiga på marknaden.

- Inventering av verktyg och utrustning: När du vet vilka typer av uppdrag du vill ta dig an och vilka tjänster du vill erbjuda är det dags att kolla om du har alla de verktyg som behövs. Lista upp samtliga verktyg som du har och även det du saknar och kommer behöva.

- Utforska den lokala marknaden: Kartlägg alla potentiella konkurrenter och underleverantörer. Att vara helt ensam på marknaden är inte ett krav men självklart blir det enklare att få uppdrag om man är en av få som kan erbjuda en viss tjänst.

Konkurrenter behöver inte nödvändigtvis vara negativt - du kanske behöver ta in extra hjälp med kort varsel, då kan ett samarbete vara guld värt!

Ta också chansen att fundera på hur du kan differentiera dina tjänster eller ditt varumärke så att du står ut på marknaden. I vissa fall är detta svårt men försök att tänka på vad kunden hade värdesatt som de andra firmorna inte erbjuder. Det kan vara en enkel sak som att din firma tänker extra på miljön.

- Försäkringar: Företagsförsäkringar kommer skydda dig vid eventuella misstag och gör att kunden känner sig trygg med att du kommer kunna täcka eventuella kostnader vid misstag. Undersök vilka försäkringar som hade passat för vad ditt företag ska åstadkomma.

- Företagsformer: En vanlig fråga är vilken typ av företag man ska starta - Enskild firma, aktiebolag eller något annat? En bra grundregel är att man kan börja med en enskild firma och sedan starta ett aktiebolag senare när verksamheten växt till sig och du börjar anställa folk. Mer info om för- och nackdelar hittar du här.

- Skriftlig arbetsplan: Beskriv vilka tjänster din hantverksfirma kommer att erbjuda, hur du ska marknadsföra dig och få dina första uppdrag. Beskriv även vilka verktyg och hjälpmedel du kommer behöva köpa.

- Finansieringsbehov: Hur ska du finansiera nya verktyg, leasa eller köpa företagsbild och anlita arbetare? Har du sparat ihop pengar själv eller kommer du behöva låna pengar från investerare eller bank?

Att sätta rätt priser

Vad innebär ett bra pris? Dina priser ska ta hänsyn till kostnaderna för arbete, material men samtidigt ge dig en rimlig vinstmarginal. För låga priser är konkurrenskraftigt men kommer i slutändan leda till ett förlustprojekt. För dyra offerter kommer kosta dig jobbet.

Det är klokt att utforska hur andra hantverkare i din marknad sätter sina priser. För att skapa ett bra förtroende från början är det viktigt med en viss öppenhet kring prissättningen. Det kommer fler tips senare i artikeln om vad man ska tänka på vid fakturering.

Som du kanske förstår är det inte helt enkelt att sätta rätt pris, tänk därför ett extra varv kring dina riktlinjer för prissättning innan du bestämmer dig.

Använd dig av stödfrågor som dessa: - Vad är arbetskostnaden för detta projekt? - Vilken vinstmarginal siktar du på?

Hitta kunder

De svåraste projekten att få är oftast de första eftersom man inte hunnit bygga upp ett rykte som ett trovärdigt och kompetent företag. Men det kan också vändas till något positivt - att ni har en annan syn och kan komma med unika förslag och lösningar som de mer etablerade och rutindrivna firmorna inte tänker på. Det är därför extra viktigt i början att få ett genomslag med bra idéer och lösningar till potentiella kunder.

Det första steget är att presentera professionellt gjorda förslag med noggrant gjorda beskrivningar till dina potentiella kunder. I början är det också extra viktigt ha ett konkurrenskraftigt pris som gör att fler överväger ett samarbete.

När du väl fått dina första projekt är det ännu viktigare att göra ett gott intryck som i längden leder till viktiga referenser för att få mer jobb.

Om du tar på dig arbete som du själv inte klarar behöver du anlita assistenter. Då är det bra om man redan har ett nätverk av snickare, murare, elektriker, rörmokare, takläggare och andra hantverkare som du vet gör ett bra jobb. Om du inte har något annat val än att anlita okända underleverantörer bör du kolla upp referenser och rykten på dem.

Marknadsföring

“I have a guy for that” kanske har du kanske hört i en amerikansk film eller TV-serie?

Vad innebär det egentligen? Det låter som att alla har en person att ringa så fort man har något som ska åtgärdas i hemmet. Ibland är det en duktig hemmafixare, men ofta är det någon som äger ett hantverksföretag. Förr var det ofta så här på riktigt - man hade sin “guy for that” som man ringde om man ville ha hjälp med något. Idag är det lite annorlunda.

Så hur marknadsför man sin hantverksfirma som det ser ut idag?

- Erbjud rabatter till dina första kunder

Meddela familj, vänner och bekanta att du precis har startat ett nytt företag och att du erbjuder en bra rabatt på dina första uppdrag för att komma igång. Be sedan alla att i sin tur sprida detta bland vänner och arbetskamrater. Förhoppningsvis är det någon som ger dig en chans och då har du möjligheten att visa vad du går för.

- Mun-till-mun

Detta är A och O för att enkelt få nya uppdrag och är väldigt vanligt inom hantverksbranschen. Det handlar helt enkelt om att komma in i en god cirkel som blir större och större med tiden. Arbeta med högsta möjliga kvalité så att kunderna bli nöjda och få sedan dessa kunder att rekommendera dig till sina vänner. Då kan du göra ännu fler kunder nöjda och få ännu fler rekommendationer.

- Nätverka med samarbetspartners

Hitta lokala rörmokare, VVS tekniker och andra som sysslar med uppdrag där din kompetens kan behövas. Då kan ni rekommendera varandra på olika uppdrag och arbeta tillsammans. En win-win-situation helt enkelt.

- PR och lokaltidningar

Många underskattar den lokala närvaron i tidningar och radio. Dessa är utmärkta platser att söka nya jobb. Dessutom är det oftast betydligt billigare att synas i de mindre lokala medierna än de mer etablerade mediebolagen.

Gör ditt företag något som sticker ut? Ni kanske gör något extra för att spara på miljön eller donerar pengar till välgörenhet? Oavsett vad, så kan du berätta om vilka tjänster som erbjuds, lyckade projekt, försäkringar och licenser som inger legitimitet och trygghet i din marknadsföring.

- Sociala medier

Instagram och Facebook är två ställen att börja på. Plattformarna är helt kostnadsfria och kräver inte heller så mycket extrajobb för att hålla igång. Ett tips är att visa upp före- och efterbilder. Visa också vilka projekt du jobbar med och hur det går till. Du kan också göra innehåll som visar hur man utför enklare fix hemma - som att måla en vägg.

Det viktiga här är att vara konsekvent och ladda upp innehåll minst en gång i veckan men gärna mycket mer än så. Ett framgångsexempel är Delér Måleri med 4500 följare på Instagram. De har nu enorm räckvidd och kan förlita sin kundanskaffning på sociala medier där kunderna kommer till dem.

Bild: Deler Måleri på Instagram.

Andra sätt att marknadsföra sig på:

- Skapa visitkort, flygblad eller liknande och skicka ut till potentiella kunder.

- Starta en hemsida med kontaktuppgifter, information, bilder och dylikt.

- Använd förmedlingshemsidor på nätet där uppdragsgivare letar efter en passande byggfirma.

- Köpta annonser på Google, Facebook och Instagram.

Några tips för att göra ett gott intryck!

Hantverkare ligger i topp när det gäller konsumentklagomål visar statistik. Men levererar man bra resultat och har tydliga avtal kan man undvika detta. Nöjda kunder är kanske som du förstår viktigt i många hänseenden.

Här kommer några praktiska tips till nöjdare kunder, vissa av dem kan verka självklara men tål ändå att tryckas på:

- Håll tiderna! Kunder hatar hantverkare som inte kommer när de har avtalat. Ofta tar kunden till och med ledigt från jobbet för att släppa in hantverkaren och då är det självklart frustrerande med förseningar.

- Gör hellre ett jobb ordentligt än att göra det för snabbt.

- Var lyhörd för önskemål men kom även med alternativa förslag och lösningar som blir bättre i längden när kundens kunskap brister.

- Teckna tydliga avtal så det inte finns några frågetecken om kostnader i efterhand. Mer om detta kommer i avsnittet om avtal.

Att teckna avtal

Uppdragen din firma utför ska alltid beskrivas med ett avtal som redogör ansvarsreglerna mellan beställare och konsult. Detta är oerhört viktigt dels för att sätta rätt förväntningar innan arbetets start och för att undvika klagomål.

Här kommer fyra tips för att tecknas vattentäta avtal:

1. Ange alltid alla kostnader

Det är vanligt att privatpersoner endast räknar med timtaxa. Därför är det viktigt att eventuella resekostnader och entreprenörsarvoden (påslag när entreprenören köper in material eller anlitar en underleverantör) framkommer tydligt i avtalet så det inte blir en överraskning för kunden när det blir dags att betala.

2. Anpassningar till omständigheter

Verksamhetens omständigheter måste tas i beaktning när avtal tecknas. Väderlek kan till exempel spela en viktig roll i ditt arbete. Det blir svårt för en takläggare att slutföra arbetet i tid om det blir hagelstorm. Friskrivningsklausuler ska då finnas så du slipper betala skadestånd vid eventuella förseningar som orsakats av yttre omständigheter.

3. Vad som ingår

Kunden förutsätter att du har de verktyg som behövs till projektet. Om något utöver standardutrustning behövs (exempelvis en kran eller container) ska det också framgå i avtalet så att kunden är medveten om den extra kostnaden.

4. Avtala om tillägg

Det är inte ovanligt att privatpersoner ber om tilläggstjänster utöver det ni kommit överens om i det ursprungliga avtalet. De kanske ber dig att skruva upp gardinstänger efter att du tapetserat. Skriv då ner sådana saker och be kunden att skriva under. Det går också bra att skicka ett mejl dagen efter och bekräfta tillägget. Då vet kunden att det inte ingår i det ursprungliga priset.

Bildkonsumentverket. På nätet finns ett stort utbud av färdiga avtals-mallar för olika typer av hantverkare som man kan använda.

ROT avdrag

De som äger småhus eller en lägenhet kan få skatterabatt med upp till 50.000 kr per person och år för 50% av arbetskostnaden inklusive moms. På skatteverket kan du läsa mer aktuell information om detta. Du som entreprenör ska debitera kunden för hela materialkostnaden och halva arbetskostnaden inkl moms - resten begär du från skatteverket.

Vi hoppas att du har fått en bra överblick om vad som behöver göras för att starta en egen hantverksfirma. Har du frågor så hör av dig - vi hjälper dig så gott vi kan!

Lycka till med företagandet!